Pereiti prie teksto

Pomidorų ir agurkų genėjimas – sodininko sėkmės paslaptis

2025-07-28 0 komentarai

Genėjimas - viena iš svarbiausių, bet dažnai neįvertinamų sodininko užduočių. Nuo to, kaip ir kada šaliname perteklinius ūglius ar lapus, priklauso ne tik derliaus kiekis, bet ir jo kokybė. Tinkamas genėjimas padeda augalams efektyviau naudoti energiją vaisiams brandinti, sumažina ligų riziką bei pagerina oro cirkuliaciją šiltnamyje, tai ypač svarbu tankiai augantiems pomidorams ir agurkams.

Svarbu žinoti, kad šių dviejų augalų genėjimo taisyklės skiriasi, tai, kas tinka pomidorams, gali netikti agurkams, todėl verta įsigilinti į kiekvieno augalo poreikius.

Pagrindinės genėjimo taisyklės

Oro cirkuliacija

Tankiai sužėlę augalai sudaro drėgną, prastai vėdinamą aplinką, puikias sąlygas grybelinėms ligoms ir kenkėjams. Genėdami perteklinius lapus ir ūglius, atveriame augalą šviesai ir orui. Tai ypač aktualu pomidorams, kurie tankiai augdami lengvai užsikrečia miltlige ar fitoftoroze.

Energijos paskirstymas vaisiams

Augalas turi ribotą resursų kiekį, jei leidžiame jam be saiko leisti šoninius ūglius ar lapų masę, didžioji dalis energijos nueina ne į vaisių mezgimą, o į „žalumos“ augimą. Genėjimas leidžia kontroliuoti šį paskirstymą, pašalinus nereikalingus ūglius, augalas visas jėgas nukreipia į derlių.

Ligos prevencija

Lapų kontaktas su dirvožemiu, per tankus augimas, užsistovėjęs drėgnas oras – visa tai sudaro puikias sąlygas ligoms plisti. Reguliariai genint pašalinami senstantys, pažeisti ar ligoti lapai bei sumažinama rizika infekcijoms.

Tinkamos augalo formos palaikymas

Ypač šiltnamyje svarbu turėti aiškią augalo struktūrą, ar tai būtų vienašakis pomidoras, ar vertikaliai augantis agurkas. Tvarkingas genėjimas padeda augalui augti pagal pasirinktą formą, kurią lengviau prižiūrėti, pririšti ir palaikyti.

Pomidorai ir agurkai - du pamėgti, bet labai skirtingi vaisiai

Pomidorų genėjimą rekomenduojama pradėti tada, kai augalas pasiekia 5-6 lapų fazę ir pradeda leisti pirmuosius pažastinius ūglius, dažniausiai tai įvyksta po 3-4 savaičių nuo pasodinimo. Laiku nepradėtas genėjimas vėliau pareikalaus daugiau pastangų ir gali sukelti augalui stresą.

Kaip genėti?

1. Pažastinių ūglių šalinimas pomidorams
Pažastiniai ūgliai, auga tarp pagrindinio stiebo ir lapkočio. Jie atrodo kaip maži papildomi stiebeliai, tačiau jei jų nepašalinsite, jie greitai išvešės ir atims energiją iš vaisių. Geriausia juos šalinti, kai jie dar maži, apie 3-5 cm ilgio. Tai galima padaryti rankomis arba švariu peiliuku.

Aukštaūgiai pomidorai dažniausiai formuojami vienu stiebu, tad visi šoniniai (pažastiniai) ūgliai šalinami.

Žemaūgių veislių kartais nereikia griežtai genėti, kai kurios jų duoda derlių ir ant šoninių ūglių, tačiau per didelė jų gausa vis tiek mažina vaisių dydį.

2. Viršūnės genėjimas
Pomidorams rugpjūčio pradžioje, kai dienos ima trumpėti, rekomenduojama nupjauti stiebo viršūnę paliekant 2-3 lapus virš paskutinės žiedynų kekės. Tai padeda augalui susitelkti į jau užmegztų vaisių sunokinimą.
Agurkams viršūnės genėjimas atliekamas tada, kai augalas pasiekia maksimalų norimą aukštį - dažniausiai ties šiltnamio viršumi arba jei reikia apriboti jo augimą.

Pirmuosiuose 4-5 augalo pažastiniuose tarpuose (žemai nuo šaknies) šalinami visi ūgliai ir žiedai, kad šaknys pirmiausia sustiprėtų.

Toliau augant, šoniniuose tarpuose galima palikti po 1-2 vaisius, o šoninius ūglius trumpinti, paprastai iki 2 lapų ilgio.

Dažniausios klaidos

  1. Per vėlyvas viršūnės šalinimas pomidorams
    Jei viršūnė pašalinama rugpjūtį - rugsėjį, augalas gali nebespėti subrandinti vaisių, o dalis žiedų lieka nenaudingi.

  2. Pažastinių ūglių neišskynimas laiku
    Pažastiniai ūgliai užauga greitai, per savaitę gali pasiekti 15-20 cm ir virsti antru pagrindiniu stiebu. Vėliau juos šalinant augalas patiria stresą, o žaizdos gyja sunkiau.

  3. Genėjimas esant drėgnam orui ar naudojant nešvarius įrankius
    Tai padidina infekcijų riziką. Visada naudokite švarius, dezinfekuotus įrankius ir genėkite ryte, sausą dieną.

Agurkų genėjimas

Ar visiems agurkams reikia genėjimo?
Tai priklauso nuo veislės. Savaime formuojančios agurkų veislės augina ribotą kiekį šoninių ūglių ir dažniausiai gerai dera be papildomo įsikišimo. Tuo tarpu formavimo reikalaujančios veislės, ypač auginamos šiltnamyje, leidžia daug šoninių šakų ir žiedų, kurie be kontrolės gali sutankinti augalą ir sumažinti derlių. Todėl prieš genint verta žinoti, kokią veislę auginate.

Kada pradėti genėti?
Pirmą kartą agurkus genėti reikėtų, kai augalas pasiekia 4-5 tikrųjų lapų stadiją. Tai reiškia, kad jis jau pakankamai sustiprėjęs, o tuo metu atsirandantys žiedai ar ūgliai gali būti formuojami be žalos.

Kaip genėti?
Pradžioje rekomenduojama pašalinti visus pažastinius ūglius ir žiedus apatinėje augalo dalyje, maždaug iki penktojo lapo. Taip padedame augalui stiprinti šaknų sistemą ir nešvaistyti energijos ankstyviems vaisiams. Vėliau, augalui kylant aukštyn, paliekama po 1-2 vaisius šoniniuose ūgliuose, o patys ūgliai trumpinami iki 1-2 lapų. Toks formavimas padeda augalui išlikti tvarkingam ir produktyviam.

Viršūnės šalinimas
Kai agurkas pasiekia šiltnamio lubas arba norimą aukštį, verta nutraukti viršūnės augimą. Tai leidžia sustabdyti per didelį stiebo ilgėjimą ir skatina augalą paskirstyti energiją į jau susiformavusius vaisius. Viršūnė dažniausiai šalinama palikus 2-3 lapus virš paskutinės vaisių kekės.

Dažniausios klaidos
Viena dažniausių problemų - per tankus augalų susodinimas. Net ir aktyviai genint, per arti augantys agurkai trukdo vienas kitam, sukelia prastą oro cirkuliaciją ir palankias sąlygas ligoms. Kita klaida, nepašalinti apatiniai ūgliai, kurie ne tik silpnina augalą, bet ir užstoja šviesą visam stiebui. Tai gali lemti prastą vaisių formavimąsi ir ilgesnį brendimo laiką.

Genėjimo kalendorius

Mėnuo

Pomidorai

Agurkai

Gegužė

Pradinis formavimas, pažastiniai ūgliai

Apatiniai ūgliai ir žiedai

Birželis

Reguliari priežiūra kas 3–5 dienas

Šoninių ūglių trumpinimas

Liepa

Viršūnių planavimas

Formos palaikymas

Rugpjūtis

Viršūnės nupjovimas

Pabaigos genėjimas, jei reikia

Rugsėjis

Minimalus formavimas, vaisių sunokinimas

Tik ligoti lapai ar pertekliniai ūgliai

Ankstesnis įrašas
Sekantis įrašas

Palikite komentarą

Pastaba: komentarai turi būti patvirtinti prieš juos paskelbiant.

Susipažinkite su GRAAS laistymo valdikliais

GRAAS iRigator pasirūpins Jūsų šiltnamio laistymu, o LawnCare užtikrins žaliuojančią veją.

Ačiū už prenumeratą!

Šis el. pašto adresas jau užregistruotas

Pasirinkite

Redaguoti
Sąlygos ir nuostatos
1. BENDROSIOS NUOSTATOS 1.1. „Graas“ internetinės parduotuvės (toliau – Parduotuvė) taisyklės (toliau – Taisyklės) taikomos Klientui teikiant užsakymą „Graas“ Parduotuvėje. 1.2. „Graas“ turi teisę koreguoti Parduotuvės Taisykles. Klientui apsiperkant Parduotuvėje, taikomos Taisyklės, galiojančios užsakymo pateikimo momentu (nurodomos prie užsakymo). 1.3. Klientui nesuteikiama galimybė pateikti prekių užsakymo „Graas“ Parduotuvėje, jeigu jis nėra susipažinęs su Parduotuvės Taisyklėmis. Visais atvejais laikoma, jog Klientas yra susipažinęs su Taisyklėmis ir joms pritaria, jeigu prieš užsakydamas prekes, jis patvirtina savo pritarimą Taisyklėms paspausdamas „SUTINKU“. Tais atvejais, kai Klientas iš dalies ar visiškai nepritaria visoms arba tam tikrai daliai Taisyklių, jis privalo nepateikti užsakymo elektroniniu būdu „Graas“ , priešingu atveju laikoma, jog Klientas susipažino ir besąlygiškai sutiko su visomis Parduotuvės Taisyklėmis. 1.4. „Graas“ atleidžiama nuo bet kokios atsakomybės tais atvejais, kai nuostoliai kyla dėl to, jog Klientas, neatsižvelgdamas į jam teikiamas rekomendacijas ir savo įsipareigojimus, nesusipažino su Parduotuvės Taisyklėmis, nors jam tokia galimybė buvo suteikta. 2. ŠALYS IR JŲ KONTAKTINIAI DUOMENYS 2.1. Pardavėjas: MB „Graas Automation“ , Miško gatvė 9, Tauragė, LT- 72276. Įmonės kodas 306333210. Elektroninis paštas: info@graas.lt 2.2. Pirkėjas: (klientas) – tai asmuo, kuris interneto svetainėje lankosi kaip potencialus ar nebe pirmą kartą apsilankantis klientas. 3. UŽSAKYMO IR APMOKĖJIMO TVARKA 3.1. Klientas apsilankęs Parduotuvės internetiniame puslapyje pasirenka jam patinkančias prekes. Jo pasirinkimo pagrindu suformuojamas prekių krepšelis. 3.2. Suformavus prekių krepšelį, Klientas turi suvesti duomenis, būtinus pasirinktoms prekėms pristatyti: savo vardą, pavardę, adresą, kuriuo bus pristatomos prekės, telefoną bei papildomą informaciją, kuri gali būti svarbi pristatant užsakytas prekes. „Graas“ patvirtina, kad Kliento pateikti duomenys bus naudojami išskirtinai tik prekių pardavimo ir pristatymo tikslais, nepažeidžiant LR teisės aktų numatytų reikalavimų asmens duomenų apsaugai. 3.3. Toliau Klientas turi pasirinkti vieną iš galimų atsiskaitymo „Graas“ Parduotuvėje būdu. Kartu pasirenkamas prekių pristatymo būdas iš galimų „Graas“ pristatymo variantų. 3.4. Paskutiniame lange sugeneruojami visi Kliento pateikti duomenys, prieš kuriuos patvirtindamas, Klientas privalo įsitikinti, jog pateikti duomenys yra teisingi ir atitinkantys jo pageidavimus. Klientas turi galimybę pataisyti klaidingus duomenis prieš išsiunčiant užsakymą „Graas“. Klientui nesuteikiama galimybė patvirtinti užsakymo iki to momento, kol jis pažymi, jog yra susipažinęs ir sutinka su „Graas“ Parduotuvės Taisyklėmis. Tuo atveju, jeigu prieš prekių pasirinkimą Klientas nėra susipažinęs su Parduotuvės Taisyklėmis, jis tai privalo atlikti prieš patvirtindamas savo užsakymą bei jame pateiktus duomenis. 3.5. Klientui patvirtinus užsakymą, jis nusiunčiamas „Graas“. Užsakymas laikomas pateiktu nuo to momento, kai jį gauna „Graas“. Kartu tokiu atveju laikoma, jog tarp Kliento ir „Graas“ yra sudaryta sutartis. Tačiau tokia sutartis laikoma vykdytina tik nuo to momento, kai „Graas“ gauna patvirtinimą iš Kliento pasirinkto banko (kai pasirenkamas apmokėjimas per internetinę bankininkystę) apie atsiskaitymą už pristatytas prekes; kai atsiskaitoma banko pavedimu, sutartis laikoma vykdytina, kai gaunamas Kliento mokėjimas; kai atsiskaitoma grynaisiais pristačius prekes arba kortele paštomate – sutartis laikoma vykdytina nuo to momento, kai klientas patvirtina savo užsakymą „Graas“ Parduotuvėje. 3.6. Klientui pateikus užsakymą, „Graas“ sistema automatiškai atsiunčia Klientui elektroninį laišką, kuriame nurodomos užsakytos prekės bei Kliento pateikti duomenys. 3.7. „Graas“ gavus pranešimą iš banko, jog Klientas atliko mokėjimo pavedimą prekėms iš Parduotuvės pirkti, Klientui išsiunčiamas pranešimas nurodytu elektroninio pašto adresu. Pranešimo iš banko gavimo momentas laikomas sutarties tarp Kliento ir „Graas“ vykdymo pradžios momentu. 3.8. Kliento pateiktas užsakymas saugomas „Graas“ duomenų bazėje remiantis Lietuvos Respublikos galiojančių teisės aktų reikalavimais dėl tokių duomenų saugojimo termino. 3.9. Visais atvejais laikoma, jog Klientas, pateikdamas užsakymą, yra susipažinęs ir besąlygiškai sutinka su visomis Parduotuvės Taisyklėmis, kaip ir su visomis kitomis prie užsakymo nurodytomis sąlygomis. 3.10. Sutartis sudaroma ir vykdoma nacionaline kalba. 4. GARANTIJOS IR PREKIŲ KAINŲ NUSTATYMAS 4.1. Kiekvienos prekės savybės bendrai nurodomos prie kiekvienos prekės Parduotuvėje. 4.2. „Graas“ nurodo, o Klientas patvirtina, jog yra susipažinęs su tuo, kad prekės, nurodytos Parduotuvėje, savo spalva, forma ar kitais parametrais gali neatitikti realaus prekių dydžio, formų ir spalvos dėl naudojamo monitoriaus ypatybių. 4.3. Klientas sutinka, jog, jam elektroniniu būdu pateikiant užsakymą Parduotuvėje, už prekes jis įsipareigoja mokėti kainą, nurodomą užsakyme. 4.5. Kainos Parduotuvėje ir užsakyme nurodomos oficialia valstybine valiuta su PVM. 4.6. „Graas“ parduoda prekes, atitinkančias užsakyme numatytas sąlygas. Tais atvejais, kai Klientui perduotos prekės neatitinka tam tikrų užsakymo reikalavimų, Klientas sutinka pirmiausia nedelsiant pranešti apie tai telefonu arba el. paštu „Graas“, o šis įsipareigoja imtis visų veiksmų esamiems trūkumams pašalinti, jeigu tokie trūkumai atsirado dėl „Graas“ ar jo vardu veikiančių trečiųjų asmenų kaltės. „Graas“ per protingą, su Klientu suderintą terminą, trūkumų nepašalinus, Klientas turi teisę savo teises ginti Lietuvos Respublikos Civiliniame Kodekse numatyta tvarka. „Graas“ įsipareigojimai prekių atžvilgiu: 4.6.1. „Graas“ įsipareigoja perduoti prekes tinkamos kokybės bei atitinkančias užsakyme numatytus reikalavimus. 4.6.2. „Graas“ įsipareigoja pateikti Klientui užsakyme nurodytą prekių kiekį. „Graas“ neatsako tais atvejais, kai perduotų prekių kiekis, nėra tikslus dėl to, jog Klientas neteisingai nurodė duomenis užsakyme, pateiktame „Graas“. 4.6.3. „Graas“ visais atvejais pateikia Klientui prekių asortimentą, atitinkantį Užsakyme numatytus kriterijus. 4.6.4. Tais atvejais, kai užsakyme numatomas tam tikras daiktų komplektas, įsipareigoja pateikti visus į daiktų komplektą įeinančius daiktus. 4.6.5. Prekės pristatomos supakuotos, atsižvelgiant į jų pobūdį, siekiant, kad prekės būtų tinkamos naudoti pagal paskirtį. 5. APMOKĖJIMO TVARKA IR TERMINAI 5.1. Klientas atsiskaito už savo užsakytas prekes vienu iš „Graas“ Parduotuvėje nurodytų būdu: banko pavedimu, naudodamasis savo banku internete, atsiskaitydamas kreditine kortele arba mokėdamas grynais. 5.2. Jeigu Klientas pasirinko vieną iš internetinio atsiskaitymo būdų, jis įsipareigoja už užsakytas prekes atsiskaityti nedelsiant, jeigu Klientas pasirenka mokėti už prekes jas pristačius, jis įsipareigoja atsiskaityti atsiimdamas prekes. Kitais atvejais, Klientas praranda teisę reikšti pretenzijas dėl prekių pristatymo terminų pažeidimo, kadangi pagal Kliento užsakymą prekių siuntinys pradedamas formuoti tik gavus apmokėjimą už prekes. 5.3. Jei pirkėjas pasirenka pristatymą per ZITICITY kurjerius užsakymo apmokėjimas galimas tik iš anksto el. bankininkyste. 6. PREKIŲ GRĄŽINIMAS 6.1. Grąžinti galite visas Graas.lt elektroninėje parduotuvėje įsigytas prekes per 30 kalendorinių dienų nuo prekės gavimo (Mažmeninės prekybos taisyklės, II-asis skyrius, I-asis skirsnis). Elektroninėje parduotuvėje įsigytas prekes grąžinti galima per 30 dienų nuo gavimo. Grąžinti internetu pirktą prekę galite tik užpildę elektroninę prekės grąžinimo formą savo pirkėjo paskyroje arba susiekę kitomis elektroninėnimės priemonėmis ir asmeniškai susitarus dėl grąžinimo. Grąžinimas galimas tik LP express terminalu, po prašymo pateikimo ir administratoriaus patvirtinimo (per 2d.d.) lipdukas atsiunčiamas Kliento nurodytu el. paštu. Fizinis prekių grąžinimas nėra galimas. Kiekvienas grąžinimas privalo būti atliktas aukščiau išdėstytais metodais. Kokybiškų prekių grąžinimas vykdomas remiantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-06-11 nutarimu Nr. 697 patvirtintų Mažmeninės prekybos taisyklių nustatyta tvarka. Tokiu atveju prekių pristatymo išlaidos nėra kompensuojamos. Prekių grąžinimas iš užsienio yra pirkėjų atsakomybė. Grąžinti galima išsiuntus pakuotę registruotu paštu su siuntos sekimo numeriu. Norėdami grąžinti ar pakeisti prekes, susiekite nurodytu telefono numerio ar el. paštu. Grąžinama prekė turi būti nenaudota, išskyrus atvejus, kai ji grąžinama dėl gamybos defektų, ankščiau nenurodytų prekės aprašyme. Grąžinama prekė turi būti tvarkingoje pakuotėje (ši dalis netaikoma, jei grąžinama prekė yra brokuota ar prekė buvo įsigyta su jau pažeista pakuote). Prekė turi būti nenaudota, o prekinė išvaizda nepažeista (t.y. tvarkingos etiketės, apsauginės plėvelės ir kt.). 6.2. Grąžinama prekė turi būti: 6.2.1. Nenešiota, nenaudota ir be išorinių ir vidinių dėvėjimo ženklų (šis punktas netaikomas grąžinant nekokybišką prekę); 6.2.2. Supakuota į tinkamą pakuotę, kuri apsaugotų nuo sugadinimo jos transportavimo metu; 6.2.3. Su visomis gaminiui skirtomis etiketėmis ir nepraradusi prekybinės išvaizdos, išskyrus tuos atvejus, kai prekė buvo įsigyta su pažeista pakuote ar prekine išvaizda ir tai buvo nurodyta prekės aprašyme; 6.2.4. Pinigai bus grąžinami į jūsų sąskaitą per 14 dienų (LR Civilinio kodekso 6.22811 straipsnio 2 dalis). 6.3. Prekės defektas 6.3.1. Pardavėjas atsako už daikto trūkumus, kurie išaiškėja per dvejus metus nuo daikto įsigijimo datos (LR Civilinio kodekso 6,338 dalis) tik tuo atveju kai prekė buvo visiškai nauja. 6.3.2. Mums svarbi jūsų nuomonė! Jei esate nepatenkinti įsigyto gaminio kokybe – kreipkitės el. paštu info@graas.lt arba telefono numeriu. Mes išnagrinėsime jūsų pretenziją ir pateiksime atsakymą per 14 dienų. Pateikiant pretenziją būtina pridėti pirkimą įrodantį dokumentą (sąskaitą faktūrą, čekį arba mokėjimo išrašą) Klausimais dėl gaminių kokybės kreipkitės tel. nr. (darbo dienomis, 8-17 val.) 6.3.3. Jeigu Klientas nėra patenkintas galutiniu MB „Graas Automation“ atsakymu, dėl vartojimo ginčų neteisminio sprendimo, gali kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (adresas Vilniaus g. 25, 01402 Vilnius, Lietuva, elektroninis paštas: tarnyba@vvtat.lt, telefonas 852626751, interneto svetainė www.vvtat.lt) jos teritoriniuose padaliniuose apskrityse, ar užpildyti prašymo formą EGS platformoje: http://ec.europa.eu/odr/ 6.3.4. Vartojimo ginčus spręsti neteismine tvarka kompetetinga Valstybinė vartototojų teisių apsaugos tarnyba (Vilniaus g. 25, 01402 Vilnius, www.vvtat.lt) 7. PREKIŲ PRISTAYMAS 7.1. Klientas gali pasirinkti įvairius Gaminio pristatymo būdus. Gaminio gavimas priklauso nuo Kliento pasirinktos paslaugos. 7.2. Įprastai prekės pristatomos Pirkėjo nurodytu adresu per 3-7 darbo dienas nuo gauto apmokėjimo už prekes bei prekių transportavimą, jei prekės yra Pardavėjo sandėliuose. Pardavėjas negarantuoja, kad prekės visais atvejais bus pristatytos per ankstesniame sakinyje nurodytą terminą, ypač jei užsakomos prekės nėra Pardavėjo sandėliuose. 7.4.Užsisakius prekes su pristatymu ZITICITY kurjeriu, kasdien iki 12 val., užsakymo pristatymas bus vykdomas tos pačios dienos vakare. Siuntos yra pristatomos nuo 18 iki 22 val. Dėmėsio! Švenčių sezono metu, pristatymo terminas gali užtrukti 2-5 dienomis ilgiau nei numatyta įprastame pristatymo termine (3-7 darbo dienos) 7.5. Tiksli prekių pristatymo data ir laikas nurodoma Pardavėjo Pirkėjui pateikiamame pranešime el. pašto adresu, Pirkėjo nurodytu registracijos formoje. Atitinkamai Pirkėjas, sudaręs pirkimo ir pardavimo sutartį, įsipareigoja kiekvieną dieną tikrinti minėto el. pašto dėžutę, iki bus gautas pranešimas dėl prekių pristatymo. 7.6. Klientas, prieš suformuodamas užsakymą, privalo patikrinti pateiktos kontaktinės informacijos tikslumą, kad būtų išvengta nesusipratimų ar vėlavimo pristatyti Gaminį. Pardavėjas nėra atsakingas už nesusipratimus ar vėlavimą pristatyti Gaminį, jei vėlavimas ar nesusipratimai kilo dėl Kliento užsakymo suformavimo metu pateiktų netikslių ar neteisingų duomenų. 7.7. Tuo atveju, jei Gaminys pasiekia Klientą netinkamos būklės ar pakuotėje, kuri nėra sandari, Klientas privalo apie tai informuoti El. parduotuvę el. Paštu info@graa arba telefonu.
this is just a warning
Prisijungti